Café Barock Tampere: Syksy 2016

Vanhan musiikin konserttisarja tiistaisin klo 20.15 Kulttuuriravintola Kivessä

Liput


Kulttuurimyymälä Aplodista ja lippu.fi:stä sekä rajoitetusti ovelta:
20€/10€ (opiskelijat, eläkeläiset, työttömät, varusmiehet ja -naiset)

Ti 20.9. klo 20.15

Lemmenviulun viettelys: Sirkka-Liisa Kaakinen, viola d'amore


Valokuvaaja: Heikki Tuuli
Tamperelaisten solistiksi ja opettajaksi omima huippuviulisti viimein myös Café Barockissa! Kuulemme tällä kertaa da braccio -soitannan moniosaajaa lempipuuhassaan houkuttelemassa resonanssikieliä suloiseen hehkuun.

Sirkka-Liisan omia mietteitä varta vasten tätä konserttia varten kootusta ohjelmasta:

"Viola d’amoren sointi aiheuttaa vakavaa riippuvuutta. Monet kielet, etenkin tallan läpi, otelaudan alitse kulkevat resonanssikielet helisevät aivan taivaallisesti ja tekevät soittimen soinnista pitkän ja runsaan. Orkesteri yhdessä soittimessa. Soitin myös resonoi soittajan solisluun kautta sangen voimakkaasti koko rintakehään ja aiheuttaa joskus aikamoisia sydämentykytyksiä. D’amorea soittaessa soittimen ääni on soittajan omassa korvassa niin voimakas, etteivät ulkomaailman melut kantaudu soittajan korviin soittaessa lainkaan. Oma ihana resonanssikupla.

Viola d’amore on aivan täydellinen soolosoitin. Soinnut ja kaksoisotteet soivat paljon helpommin ja runsaammin kuin viuluperheen soittimissa, ja pitkä resonanssi täydentää myös yksiäänisiä kulkuja. Siksipä onkin niin kummallista, että soolo-ohjelmistoa viola d’amorelle on tarjolla hyvin vähän. Voisikohan olla niin, että soittajat ovat sovitelleet esim. viululle tai luutulle tai gamballe sävellettyjä sooloja omiin tarpeisiinsa viola d’amoren parissa? Viola d’amorehan ei ollut koskaan soittajan pääsoitin, vaan se otettiin esille erikoistilanteissa, kun kaivattiin sitä taivaallista helinää ja muita uusia valloittavia sointeja.

Olipa viola d’amoren soolojen todellinen historia sitten mikä tahansa, soitan minä Café Barok –illassani sekä ihan d’amorelle sävellettyjä sooloja, että sovittamiani sooloja, jotka ovat alun perin sävelletyjä viululle, gamballe tai luutulle. Koska nuo d’amore-soolot vaativat kukin hieman erilaisia virityksiä, soitan myös kielten uuteen viritykseen sopeutuessa muutamia sooloja viululla, joka on scordaturassa; ’väärin viritetty’.

Toivon, että kokoelma sooloja illassani miellyttää, viehättää ja valloittaa myös teidät!"

Ti 18.10. klo 20.15

Affekti ja efekti: Markus Hohti, sello ja live-elektroniikka


J.S. Bachia mahdollisesti improvisoinnin puolelle lipsahtaen.
Sellisti Markus Hohti on kotonaan niin uuden musiikin parissa, kamarimusiikkifestivaaleilla, barokkisellon ääressä kuin jazz-klubin lavalla. Viime aikoina hänen kiinnostuksen kohteena ovat olleet erityisesti elektroakustinen musiikki ja genrerajoja ylittävät projektit. Kiinnostus eri musiikkityyleihin on johtanut laajan repertuaariin hallintaan ja Markus esiintyy aktiivisesti soolona, kamarimuusikkona ja yhtyeittensä defunensemblen, Uusinta Ensemblen, Ensemble Laboratoriumin ja Sid Hille Collectiven kanssa. Markuksen viimeisin projekti on Bachia kellarista, musiikillinen videopäiväkirja, jossa hän julkaisee yhden osan Bachin soolosellosarjasta kerran viikossa.

Matkan varrella on ollut esiintymisiä merkittävillä festivaaleilla ja konserttisaleissa, kuten Kuhmon kamarimusiikissa, Meidän festivaalilla, Lucerne Festivalilla, Salzburger Biennalessa, Zürichin Tonhallessa ja Berliinin Filharmoniassa. Markus on kantaesittänyt satoja teoksia ja työskennellyt yhdessä muun muassa Pekka Kuusiston, Ralf Gothonin, Cyprien Katsarisin, Jaime Martinin, Alasdair Beatsonin, Thomas Demengan, Rainer Schmidtin ja Gordan Nikolicin kanssa. Alkuperäissointia vanhempaan musiikkiin hän on hakenut periodisoittimin soittavan Rödberg-trion riveissä yhdessä viulisti Antti Tikkasen ja pianisti Joonas Ahosen kanssa. Sooloesiintymisistä mieleenpainuvimpia ovat olleet Brian Ferneyhoughn legendaarisen Time and Motion Study 2 -teoksen esitys Helsingin juhlaviikoilla sekä Sebastian Fagerlundin Stone on Stone -teoksen kantaesitys Hannu Linnun johtaman Avanti!:n solistina.

Markuksen aloitteesta syntyi vuonna 2011 Helsingin Musiikkitaloon uuteen musiikkiin keskittyvä KLANG-konserttisarja. Hän vastaa myös Ristiveto-festivaalin taiteellisesta suunnittelusta yhdessä pianisti Emil Holmströmin ja viulisti Eriikka Maalismaan kanssa. Syksystä 2014 lähtien Markus on toiminut sellonsoiton lehtorina Tampereen ammattikorkeakoulussa.

Ti 29.11. klo 20.15

Continuon voima: Opiskelijoiden ilta


Vapaa pääsy!

Ti 20.12. klo 20.15

Valoa pimeydestä - tarinakonsertti erilaisuudesta


Pia Freund, laulu
Eero Palviainen, luuttu
Pauliina Fred, huilu
Johanna Korhonen, kerronta

Miksi ihminen joutuu yhteisönsä eristämäksi? Keskiajan noitavainot, tämän päivän työpaikkakiusaaminen; etnisten ryhmien väliset ristiriidat, yksilö vastaan joukko. Miksi sama surkea tarina toistuu eri aikoina, eri paikoissa? Tarinakonsertin tekstuuri on Johanna Korhosen käsialaa.

Popular posts from this blog

Osta Café Barock -konserttilippusi verkkokaupastamme!

Café Barock Tampere palaa - luvassa elämyksien konserttisyksy!

Café Barock Tampere 16.6: Ensemble Gamut! - Lapsed caick laolacatt!